Redovisning och Bildbomb!

Nu är jag hemma. Eller rättare sagt så har jag varit hemma i nio dagar men har behövt få landa efter min omtumlande resa i Ghana och få tillfriskna efter lite sjukdomar. Det som har varit jobbigt hittils är att gå och handla, där alla bara proppar ner saker i sina kundvagnar, utan att tveka, för att vi HAR råd och att alla hyllor nästan aldrig blir tomma, när man vet att nio timmar bort sitter det människor som inte har mat för dagen. Kan inte påstå att det rycker i shoppingtarmen sådär hemskt mycket.
 
Jag har dock haft en fantastisk resa som uppfyllde alla kriterier för min drömresa och mycket därtill. Jag har fått se apor i regnskogen, dansat med afrikanska kvinnor i kyrkan, bestigit ett berg, njutit vid Lake Bosomtwe, men framför allt så har jag volontärarbetat på Mampong Babies Home. Bland andra volontärer och med lokalbefolkning och med dessa underbara ungar. Jag har varit 24-barnsmor vid 21-års ålder. Levt bland kiss och bajs, bråk och skratt, blöjbyten, bad, skrik och panik men så otroligt mycket kärlek att hjärtat har förstorats flera gånger om och varje barn kommer alltid att finnas i mitt hjärta för de fångade mig så snabbt och gav mig så otroligt mycket fastän de inte har någonting. 
 
Här kommer en bildbomb från barnhemmet där jag hade äran att vara volontär i fyra och en halv vecka!
 
 
 
  
 
                                                                            Entrén
Lite dans innan läggdags skadar inte tycker Baso, Isake, Nyanko och Brother.
 
Två eller tre barn fick man räkna med att ha i famnen, alla vill ju ha lite kärlek. Här är jag med Abena och Poateng!
 
Ibland var det Dagcentret/Förskolan som stod på schemat så då var vi hjälplärare :)
 
Men det var inte så dumt att busa lite heller tyckte Gloria.
Tidig morgon för att hinna mysa lite med barnen ifred, Wadjopoo och John poserar med mig här :)
Kwaku tyckte att jag skulle ta kort på honom istället.
Mys med lilla Aruna!
 
Vi lekte ganska ofta, här ute på lekplatsen!
 
Bebismadrassen, där de fick ligga under blöjbyten och när vi skulle mysa på eftermiddagen. Fullt upp. Här leker de även med gosedjur och annat som jag köpt med era bidrag! Det var poppis kan jag lova!
Ibland fick man bära dem på ryggen, det var också populärt.
Skitkul att räcka ut tungan tycker John. Bemba är glad över kameran.
 
Danny,han var en riktig mysfarbror.
Här är Kofi, som blev otroligt trygg med mig, pussar och kramar var tradition varje dag.
Hemgång från arbetet. Så vackert!
 
Mazura och jag på väg till Förskolan.
Isake och jag tokas litegrann :)
 
 
Nana Yaw är glad!
 
Avslutar med en kärleksbild med mig och Apong. Åh.
 
Det var lite bilder på mina älskade ungar. Inte alla men nästan. Ni kan ju se hur bra jag har haft det!
Nu kommer lite bilder på vad ni bidragit till för skillnader med alla era generösa bidrag!
 
Såhär såg husen ut innan jag anställde en målare och köpte färg. Fruktansvärt slitet.
På gång. Nöjd kille!
Såhär fint blev det efteråt.
 
 
 
Köpte läder så att denna gulliga farbror kunde klä in 18 nya fina madrasser så att de blir tåliga mot väta. De blev så fina och jag hoppas att barnen får byta ut sina slitna mot dessa snart.
 
Kokerskan var otroligt nöjd, hon tjöt av lycka!
 
Den sak som jag är otroligt stolt över. En spis kunde vi köpa! Med ugn och gastub. Tidigare lagade de mat över öppen eld. Detta sparar tid och maten blir bättre lagad till barnen.
 
Jag har skänkt en del pengar till min vän Fridas arbete i Kotokoum-Ghana där hon ska hjälpa två familjer att laga taket där det regnar in, och laga golvet som är fullständigt krackelerat. I varje familj bor det över 25 personer. Hon ska även hjälpa pojken Junian-Koffo som är svårt handikappad. Hans mamma måste vara hemma och ta hand om honom och får därför ingen inkomst. Tanken är att anställa en sjukskötare åt Junian så att hans mamma kan jobba på deras risfält och därmed skapa två arbetstillfällen.
 
Margaret tackar för allt det jag köpt till barnhemmet.
Stora lådor med blöjor, tvättlappar och mycket mer.
 
 
Sammanfattningsvis så har ni bidragit till:
En ny spis, med ugn och gastub.
18 nya omklädda madrasser till spjälsängarna.
Målarfärg och en målare som målade om tre hus och korridoren inomhus.
Att två familjer får taket och golvet lagat.
Att Junian-Koffo får den hjälp han behöver av en sjukskötare.
Skapa två arbetstillfällen i en fattig by.
Blöjor, som är väldigt dyrt i Ghana.
Tvättlappar.
Kroppspuder.
Termos till varmvattnet.
Två vattenkokare, för att döda alla bakterier i vattnet till vällingen.
Underkläder till både stora och små, välbehövligt!
Badsvampar - det är näten ni ser på bilden.
Handdukar till badet.
Våtservetter.
Desinfektion till personalen.
Gosedjur och skallror till de minsta barnen.
Tejprullar till Dagcentret. De använde plåster till att sätta upp teckningar.
Tvål.
Engelskaböcker för nybörjare.
Eftermiddagsfika till barnen.
Bärhjälp och frakt till Mampong från Kumasi efter vi handlat spis och en massa kartonger med blöjor etc.
 
Otroligt mycket tycker jag vi fått för pengarna och till bra grejer.
Leksaker blev det inte mycket av då barnen knappt får leka med dem. Personalen låser in grejorna i ett skåp. Otroligt tråkigt men sant, så därför kände jag att det var bortkastat.
 
Jag är otroligt stolt över detta arbete och så tacksam gentemot er som så generöst och utan tvekan skänkte pengar. Det har tagit mycket tid för mig att ordna detta och att handla, för att se till att 100 % av pengarna går till de som behöver dem. Så jag hoppas ju givetvis att ni är lika nöjda som mig.
 
 Avslutar med två bilder på Danny och Joyce som är otroligt nöjda över deras nya leksaker :-)

Kommentarer:

1 Ingrid:

Hej Elin, vilken resa du varit med om och vilket arbete du utfört med bravur!
Jag känner all den omtanke och kärlek du har gett alla barnen när jag läser det du skrivit.
Sedan att du förvaltat och köpt de produkter som du fann vara nödvändig är helt otroligt!
Blir imponerad att du lyckas ro i land allt detta på den tid du varit där:). Men du är unik på många sätt:).
Kramar till dig från,
//Ingrid

2 S:

Jag ångrar att jag inte skänkte hela min månadslön! Är så glad att du lyckats med allt och att du/vi har skapat glädje för dessa vackra människor. Puss o kram ♥ /S

3 Anna D:

Helt otroligt Elin, vad du har fixat! Å vilket jobb du har gjort! Kram på dig

4 Camilla:

Hejsan Elin! Så fina bilder.
Vilken fantastisk resa du gjort och allt du förmedlade till barnen med kärlek & omsorg. Det kändes så bra att få bidra med det lilla och för dessa människor betyder det mycket. Du har verkligen förvaltat pengarna rätt, vilket man visste du skulle göra. Du är en enastående tjej. Kramar i massor❤️

5 Jasmin:

Jag funderade länge på att skänka pengar, men det blev aldrig något av. Tur det finns fler som tar det steget!
Jättefina bilder, det är verkligen så att tårarna trycker bakom ögonlocken!

6 frida:

va tvungen att kika igen, mitt i all sorg så blir man så glad. det du gjort är verkligen så bra!!! kram på dig

7 Anna:

Hej! Tänkte bara säga att du har en jättefin blogg och jag blir så himla inspirerad av att läsa. Funderar på att åka iväg själv nästa höst till just Ghana och barnhem :)

Kommentera här: